29 Nisan 2014 Salı

Kuşkonmaz ile


Tarih boyunca aristokratların, kralların, imparatorların sofralarında baş köşede durmuş bir sebze kuşkonmaz. En eski Doğu Akdeniz, Ortadoğu ve Anadolu'da görülür. Eski Mısır'da tanrılara adanmış, Fransa kralı XIV. Louis ve de  Roma imparatorları kendilerine özel kuşkonmaz tarlaları kurdurmuş. Bizde ise Osmanlı kaynaklarında XV. yy da ''haylun aşı'' yani kuşkonmaz çorbasına rastlıyoruz. Atatürk'ün Avrupa'dan tohum getirterek Yalova'daki devlet çiftliğinde kuşkonmaz yetiştirttiğini biliyoruz.

Ancak bütün bu aristokrat geçmişine, bugünkü pahalı fiyatına bakıp da yaftalamayalım kuşkonmazı diyorum ben. Zira zaten Anadolu insanı tanıyor yabani  kuşkonmazı yüzyıllardır. Marmara, Ege ve Akdeniz bölgelerinde çok seviliyor. Batıda asparagus denirken, bizde sarmaşık, tilkişen, acıot gibi isimler verilmiş. Yabani olanlar öyle narin, öyle çıtkırıldımmış ki, kuşlar bile konamazmış dersem yetiştirme değil de yabani kuşkonmaz bulmak için Ege, Akdeniz pazarlarında gözleriniz arayacaktır eminim. Ege, Akdeniz dedim ama, annem bizim köyde de ( İç Anadolu) olduğunu, tilkişen dediklerini söyledi. Yetiştirme kuşkonmazlar kalın saplı, artık odunsulaşmış olduğundan pahalı pahalı almanıza karşın maalesef alt kısımlarını soymak gerekiyor, hatta odunsu yapısından dolayı hoşa gitmediği için kullanamıyorsunuz bile. Kuşkonmaz satın alırken nelere dikkat etmeli, elimizdeki bu nefis tatla neler yapabiliriz sorusunun cevapları gelecek diğer tariflerle bir olsun diyerek fotoğraftaki tabağa yönümü çeviriyorum.

Et daha önce anlattığım haliyle pişti.  Yeniden anlatmıyorum.  Yanındaki naneli salata ise her türlü ete çok yakışıyor, hazırlamak çok kolay. Taze nane, kırmızı soğan, kornişon turşuyu incecik kıyıp, zeytinyağ ve sirke ile tatlandırıyorsunuz. Tuza gerek olmayabiliyor turşunun tuzundan ötürü. Bu pratik salatayı deneyin, sıkça yapacaksınız.

Kuşkonmazları ise (yetiştirme olduğundan) önce kaynar suya atıp beş on saniye bekletin, renginin canlı olması ve pişmeye devam etmemesi için doğruca çok soğuk suya daldırın. Sudan çıkarıp süzdürün ve tost makinasında olur, ızgara desenli tavada olur, tuz, zeytinyağı ve karabiberle tatlandırıp birkaç dakika çevriştirip tabağa alın.

Diğer iki kuşkonmaz tarifi ve daha çok bilgi için az biraz bekleteceğim sizleri, selamlar, sevgiler benden...




4 yorum:

Bizim Mutfak-Aysel dedi ki...

Hiç denemedim, tadına da bilmiyorum. Pazarda görüyorum ama tanışık olmayınca yanına da yaklaşmadım :) Eline sağlık canım, afiyetler olsun...

Unknown dedi ki...

Merhabalar. Tabaktaki renkler super :) Fransa da kuskonmaz gercekten oldukca fazla tuketiliyor. Bende size bu guzel tarifinizden oturu tesekkur ederim. Mutlaka denicem. Ellerinize saglik. Sevgiler

Unknown dedi ki...

Bir kere aldım pişirdim kuşkonmazı ama taze değilmiş bayatlamış o yüzden anlaşamadık. Taze ve körpe bulursam deneyeceğim bakalım kısmetse :))

Tabak nefis görünüyor bu arada, ellerine sağlık Narinim..

Unknown dedi ki...

Plastik kuşkonmaz dikeni , kuş kovucu ilaç ve kuş kovucu tel olarakta bilinmektedir. Toptan ve parakende olarak satışa sunulan kuşkonmaz ürünleri web sitemiz üzerinden alabilirsiniz. Siparişleriniz aynı gün kargolanır. Kuş kovucu ürünlerimiz sabit 10 TL fiyat ile hizmetinize sunulmaktadır. Kuşkonmaz dikeni kullanarak sizlerde kuşlardan ve getirdiği sağlık problemlerinden uzak bir yaşam alanı oluşturabilirsiniz. Expel kuşkonmaz bariyer ile kuşlara zarar vermeden karga, güvercin ve martı gibi büyük kuşlardan plastik kuşkonmaz ile kurtulun

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin